Fransen experimenteren met brandstofcel als range-extender

Waterstof-brandstofcellen worden vaak gezien als alternatief voor de grote accu’s voor de voeding van elektrische voertuigen. Maar wat als een brandstofcel uitsluitend als een range-extender zou worden gebruikt in een elektrische auto? Geen zorgen over actieradius en toch geen extra CO2-emissies door het gebruik van een standaard range-extender. Het Franse postbedrijf, La Poste, gaat dit idee vanaf maart 2014 testen met drie Renault Kangoo ZE bestelwagens.

Ze zullen worden getest op postroutes van 100 kilometer of meer in het vaak koude gebied tussen de Vogezen en de Jura.  De Franse Post is van plan om al haar voertuigen voor 2050 volledig elektrisch aangedreven te hebben. Meer dan 70 procent van de gebruikte voertuigen rijdt meer dan 100 kilometer per dag. De brandstofcel range-extender zou hierbij een uitkomst zijn, zolang accu’s nog kostbaar zijn.

“De brandstofceloplossing verbetert de winterse omstandigheden voor postbodes door betere verwarming en ontwasemen zonder impact op prestaties van de accu”, aldus Jean-François Courtoy, Industrial Director voor La Poste in Franche Comte. “Bovendien maakt het het vervangen van de dieselauto’s die vandaag de dag worden gebruikt voor langere routes mogelijk. Dit zal in een aanzienlijke verlaging van CO2-uitstoot resulteren.”

De technische details

De Kangoo ZE wordt aangedreven door een 44 kilowatt (70 pk) elektromotor, met een 22-kilowatt-uur lithium-ion batterij. De brandstofcel (samen met een 38 liter tank die 1,72 kg samengeperste waterstof herbergt) voegt 160 kilometer toe aan de actieradius. Op vol vermogen wordt er 300 gram waterstof verbruikt per uur.

Symbio ALP-5

Het hele systeem past onder de laadvloer, zonder concessies te doen aan laadvolume. Het laadt de batterij direct op, wat een gunstig effect op de levensduur van de batterij heeft, want diep ontladen kan daarmee worden vermeden.

De eerste drie voertuigen kosten ongeveer € 50.000, na een belastingteruggave van de Franse regering.  La Poste heeft berekend dat de exploitatiekosten over de hele levensduur van de HyKangoo dan niet meer dan de dieselvariant van de Kangoo bestelauto zal zijn.

Het bedrijf hoopt de kosten van een HyKangoo als die in serieproductie gaat terug te brengen tot € 35, 000. Ook zal het systeem vanaf volgend jaar worden aangeboden voor boten, vrachtwagens en bussen.

Meer info: Symbio FCell.

Fransen experimenteren met brandstofcel als range-extender

Laat een reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s